“Hvad hjertet ved” af Jessi Kirby

Titel: Hvad hjertet ved
Original titel: Things we know by heart
Forfatter: Jessi Kirby
Serie: Stand- alone bog
Forlag: Carlsen/Sonar
Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2015
Antal sider: 263
Antal stjerner: 5/5

“Hvad hjertet ved” handler om 18- årige Quinn, som har mistet sin kæreste Trent i en bilulykke. Hun er knust, men hun trøster sig dog med at Trent var organdonor og derfor redder andre menneskers liv. Quinn prøver at opsøge alle dem som har fået et organ af Trent. 400 dage efter Trents død har den der bærer Trents hjerte stadig ikke svaret på Quinns brev,  og da Quinn stadig kæmper med den store sorg forsøger hun at opsøge personen i hemmelighed. Colton – som bærer Trents hjerte – er bare noget helt andet end hun troede, og hun har svært ved at holde sig væk. Men det er jo også Trents hjerte bag hans bryst…. Og hvordan skal hun fortælle ham det?

Da jeg gik ind i denne bog, forventede jeg en hurtiglæst sommer- ungdomsbog, og man må sige… at det fik jeg! For da jeg havde vendt sidste side sad jeg nemlig med tårer i øjnene, og en følelse af at skulle værdsætte mit liv og leve i nuet.

Bogen her, handler meget om organdonation som jeg ihvertfald ikke har set i en ungdomsbog før – både hvordan det er at vide man kun kan leve på bekostning at et andet menneskes liv, men også hvordan det at miste en hvis organer “lever videre”. Samtidig, handler den også meget om det med at komme videre efter et tab, og lære at det er okay at elske andre mennesker igen.

Jeg kunne rigtig godt lide Quinn som hovedperson. Jeg elskede at være inde i hendes hoved og se hendes udvikling: hvordan hun langsomt accepterer at det okay at komme videre, og leve sit eget liv igen. Også selvom at hun synes det er helt forkert at være sammen med Colton. For selvom hun ikke kan se det til at begynde med, er Colton fantastisk for hende: De har begge deres dæmoner at kæmpe med, men sammen lærer de at komme videre.

Der er ikke noget særligt specielt ved sproget, men det synes jeg heller ikke der bør være.Det synes jeg næsten heller ikke der bør være i contemporary genren generelt, med mindre det har en stor betydning for indholdet.

Jeg synes bare at det skal være letlæseligt, så man helt fuldt og fast forstår historien, og så man bare flyver afsted i bogen.

Temaet “hjerter” er gennemgående i bogen. Det understreges især ved at der ved hvert kapitel er et slags citat om hjerter.

F.eks:
“(Hjerteslaget er) et forbindelsesled til den universelle bevægelse omkring os, tidevandet og stjernerne og vindene med deres forbløffende rytmer og skjulte kilder”

Det synes jeg dog ikke der var behov for. Mange gange var de rigtig lange og jeg havde bare lyst til at læse videre… Og det gjorde jeg også et par gange, men fik så dårlig samvittighed og vendte tilbage. Jo der var da også nogle gode og søde citater en gang imellem, men helt ærligt, det var ikke nødvendigt.

Men udover det, så lad os bare sige at det var en ret speciel læseoplevelse for mig. Jeg suste igennem den, men der var også plads til tårer, og smil (fordi Colton er ret svær ikke at holde af). Det er en bog der tager hånd om et ikke så diskuteret emne, og vender hele situationen så den svære situation bliver positiv. Og selvom at det er en ret så kort bog, virkede den længere pga. alt det Quinn går igennem, og den måde hun udvikler sig på, samt det lidt hårde emne.

Jeg kan allerede sige at jeg ikke slipper historien og karaktererne lige foreløbig.

Skrevet af Kristine

 
Skriv et svar

