“Den sommer alting ændrede sig” af Jenny Han

Titel: Den sommer alting ændrede sig
Original titel: The summer I turned pretty
Forfatter: Jenny Han
Serie: Summer
Forlag: Carlsen/Sonar
Sprog: Dansk
Udgivelses år: 2011 (0rg. 2009)
Antal sider: 247
Antal stjerner: 4/5

“Den sommer alting ændrede sig” er den første bog ud af tre i serien “Summer”. Den handler om den 15-årige pige, Belly, der – sammen med sin storebror, Steven, og mor, Laurel – tilbringer hver sommer i Cousins Beach. Her bor hun i et sommerhus med moderens bedste veninde, Susannah, og hendes to sønner: Conrad og Jeremiah. Belly har været forelsket i Conrad siden hun var 10 år – han har dog aldrig vist interesse. Men i år er det anderledes. Steven skal ikke med i sommerhus og det kan blive den gyldne mulighed Belly har ledt efter: noget alene tid med Conrad. Bare så han kan se, at Belly ikke længere er den lille pige, de alle ser hende som. Men noget virker forkert – som om der er noget galt i Conrads familie. Noget har ændret sig, ikke kun stemningen i huset, men også Conrad.

Så til at starte med, vil jeg sige, at jeg virkelig nød bogen. Jeg var vild med karakterene, bogen var meget letlæselig, og sammen med sine korte kapitler, kommer man hurtigt igennem den. Der er en del flashbacks, hvilket gør, at man får forståelse for hvordan situationer, som karaktererne taler om, fandt sted, og hvorfor de har betydning.

Belly er en yderlig sød, ung, almindelig pige, som jeg tror mange kan relatere til. Hun er en person, som jeg virkelig elskede at følge, men også føler kunne findes i virkeligheden.

Noget jeg oplevede gentagende gange var, at jeg ikke forstod “problemet”. Belly blev ved med at sige, at der var noget galt; at Conrad har ændret sig, men man får ikke at vide på hvilken måde eller i hvilken grad. Tit var jeg nødt til at tænke karakterens relationer, og hvordan det jeg lige havde læst, hang sammen med noget jeg havde læst tidligere, igennem, for at kunne følge med. Mod slutningen fik jeg dog svar på en del de spørgsmål, jeg brændte inde med, og med den åbne slutning, ledte den kraftigt op til en 2’er, som man bare må have i hænderne lige med det samme!

Alt i alt kunne jeg virkelig godt bogen, og kan klart anbefale den til nogen, der leder efter en god bog, som man kommer i sommerstemning af lige fra første side.

Skrevet af Josefine

2 thoughts on ““Den sommer alting ændrede sig” af Jenny Han

Skriv et svar

