“Stalker” af Michella Rasmussen

Titel: Stalker
Forfatter: Michella Rasmussen
Serie: Stand alone bog
Forlag: Tellerup
Udgivelsesår: 2016
Antal sider: 214
Antal stjener: 3/5

“Stalker” handler om den syttenårige pige, Julie, som er en helt almindelig pige, der går i 2. g. Hun har nogle problemer med familien da hun føler at hendes søster får alt opmærksomheden – det ændres dog da hun modtager et brev fra en hemmelig beundrer. Til at starte med er alle glade, men så begynder beundreren at blive besat af Julie, han følger hver eneste skridt hun tager. Julie har fået en stalker.

Hvis du leder efter en bog til en hyggestund på et par timer, vil jeg klart anbefale dig den her! Den har et spædningsfyldt plot (ihvertfald tilsidst!), skriften er stor, og så er der ikke særlig mange sider at gå i krig med. Kort sagt er det en meget hurtig læst bog, der til tider er svær at lægge fra sig.

Historien er både set fra Julies og hendes stalkers perspektiv. Ikke sådan at vi fra starten ved hvem stalkeren er, men vi får ligesom en baggrund for alle de ting han/hun gør. Hvilket gør meget for historien, og samtidig er ret klamt nogle gange. Når det så er sagt synes jeg ikke at denne bog var så “uhyggelig” som jeg egentlig havde regnet med. – Karakterene virker en anelse yngre end de er. Ikke sådan med de ting de laver for de går f.eks jo til fester og sådan noget. Men for mig tror jeg bare at det var skrivestilen. Jeg følte faktisk, at jeg til tider lige så godt kunne have læst en eller anden Citybois fanfiction eller sådan noget. Derfor syntes jeg at det havde været mere troværdigt, hvis de havde gået i 7-8. klasse. Og det ødelægger altså den her lidt skræmmende stemning som jeg havde forventet.

Men under alle omstændigheder – når du så kommer hen mod slutningen, begynder pulsen for alvor at stige, og du når blot at tænke en tanke før de sidste sider har vendt sig og bogen er slut. Slutningen var KAPOW! Og man skal lige sidde og tænke over den, samt ja, bare hele bogen! For den er jo så realistisk som noget kan være, og det er altså virkelig skræmmende at tænke på hvor nemt det egentlig er for folk at være stalkere. (Og tankerne følger altså efter en, for siden jeg har læst bogen ser jeg altid en reklame i bussen for noget med “stalking er en forbrydelse” seriøst, er det kun mig?!)

Skrevet af Kristine

 

One thought on ““Stalker” af Michella Rasmussen

Skriv et svar

