“It’s not summer without you” af Jenny Han

Titel: It’s not summer without you
Forfatter: Jenny Han
Serie: Summer (2/3)
Forlag: Penguin
Sprog: Engelsk
Udgivelsesår: 2010
Antal sider: 277
Antal stjerner: 5/5

‘It’s not summer without you’ er den anden bog i ‘Summer’– serien skrevet af Jenny Han. Hvis du ikke allerede ved det, så har vi anmeldt 1’eren i serien, og den anmeldelse kan du læse lige HER.

I 2’eren følger vi stadig Belly, der nu er 17 år gammel, da bogen foregår et helt år efter vi sidst forlod karaktererne. Det er starten af Bellys sommerferien, efter et år som 2.g’er (Junior-year/11. klasse), og Belly tilbringer denne sommer hjemme, i stedet for i sommerhuset i Cousins, på grund af den afstand, der er kommet mellem Jeremiah, Conrad og hende efter noget chokerende, som jeg ikke vil spoile. Dette har taget hårdt på både drengene og Belly, og det har også været med til at ødelægge det skrøbelige forhold Belly havde med Conrad – som vi også hørte om i slutningen af bog 1.

Conrad, der nu går på college, har forladt sommerskolen, og ingen ved hvorfor. Derfor ringer Jeremiah til Belly for at få hjælp, og de tager begge hen til huset i Cousins, da det er det mest oplagte valg. Her finder de Conrad, som skal til eksamen om tre dage, og de prøver desperat at få ham med, men han vil ikke. Hvad holder ham tilbage? Vil han klare eksaminerne? Og hvad med ham og Belly? OH, THE QUESTIONS ARE ENDLESS!

Jeg var vild med 1’eren og jeg var også helt forgabt i 2’eren. Selvom ‘Summer’– serien er et eksempel på en meget klassisk – og til tider over-done – historie, er den utrolig sød og giver en dejlig følelse af, ja, sommer! Det var skønt at være tilbage med karaktererne, selvom jeg dog manglede Susannah og Steven (som jeg stadig ikke helt ved hvor blev af?).

Også i denne bog er der en del flashbacks – dog ikke så mange, som i den første – som, ligesom med den første bog, er med til at fremme forståelsen for hvad karaktererne snakker om, hvad de føler omkring nogle situationer eller mennesker. Noget nyt er, at vi nu ikke kun er i Bellys hoved, men også i Jeremiahs. Først var jeg en smule skeptisk for dette, men da det ikke optrådte så tit – og rent faktisk gav et godt skub i historien – havde jeg ikke noget imod det. Dette afslører også nogle følelser for hans side, der virkelig overraskede mig, men så kommer det klassiske spørgsmål jo: hvem vil hun vælge?

Jeg synes det var en god fortsættelse, som faktisk næsten fik mig til at græde over alle de ‘the feels’ momenter der var. Man kunne godt mærke på alle personerne, at de var blevet et år ældre – med få undtagelser af de steder, hvor Belly optræder som en 12-årig overfor folk – hvilket jeg nogle forfattere har svært ved, da de bare bliver ved med at skrive om dem, fra den alder de var i tidligere. Jenny Han gjorde et godt stykke arbejde, og fik skrevet en god 2’er i hendes triologi. Slutningen var chokerende og totalt cliffhanger-agtig, så jeg kan slet ikke vente med at læse den! Forhåbentlig ender hun op med den fyr, jeg bedst kan lide…

 

skrevet af Josefine

 

Skriv et svar

