“Hold me closer” af David Levithan

Titel: Hold me closer
Forfatter: David Levithan
Serie: Will Grayson, Will Grayson (spin-off)
Forlag: Politikens forlag
Udgivelsesår: 2015
Antal sider: 212
Antal stjerner: 5/5

Træd til side alle lækre og semi-lækre drenge, verdens største person – der også er virkelig, virkelig bøsset – Tiny Cooper skal forbi. Den let elskelige karakter fra David Levithan og John Green’s bog “Will Grayson, Will Grayson” fik i 2015 sin helt egen bog, om hans fabelagtige fødsel, gennem hans barndom og videre til ungdommen, hvor Tiny ihærdigt leder efter sin store kærlighed.

Bogen er fyldt med ærlighed, humor, og store, livlige musikalske numre. Romanen er nemlig fortalt gennem hele det manuskriptet til musicalen som Tiny snakker, og skriver på, i “Will Grayson, Will Grayson”. Siden den er i musical form, er der en masse dialog og steder hvor karaktererne bryder ud i sang. Det er utrolig kreativt og anderledes, der sammen med Tiny’s hysterisk sjove personlighed, bare gør bogen endnu bedre! I bogen får vi bla. at vide, at det rent faktisk er Tiny, der har skrevet stykket og der er derfor steder hvor han beskriver, hvordan det hele skal opsættes (kostumer, rekvisitter eller hvordan skuespillerne skal være, se ud eller agere) da han jo klart regner med, at stykket skal blive opført.

Gennem ekskæresterne parade lærer vi, hvordan den kære, naive Tiny falder pladask for hele 18 fyre, som alle har hver deres grund til at droppe Tiny… Men heldigvis har Tiny sin bedste ven i tykt og tynd Phil Wrayson (ikke alle hans venner var glade for at få deres navne med i Tiny’s stykke, så han blev nødt til at pille lidt ved dem. Men til dem, der har læst “Will Grayson, Will Grayson”, er det måske ikke helt svært at gætte hvem Phil mon er?)

Jeg var utrolig spændt på at læse “Hold me closer”, da jeg aldrig har læst en musical før. Det var ikke før, jeg var gået igang, at jeg fandt ud af, at bogen var en slags spin-off af “Will Grayson, Will Grayson” – som jeg ikke har læst. Dette slog mig dog ikke ud, eftersom man sagtens kan følge med i historien, uden at have læst den anden bog, hvor Tiny også optræder. Der er selvfølgelig nogle steder, hvor man skal have noget forforståelse for at kunne følge med. Tiny snakker bla. om hans kæreste nr. 18 (Will), men man hører ikke noget om hans forhistorie, da det vil spoile “Will Grayson, Will Grayson” for den læser – AKA mig – der ikke har læst den bog. På den måde synes jeg David Levithan har gjort det godt: han har formået at skrive en bog, der relaterer til en anden bog, uden at man som læser behøver at have læst begge to, for at kunne følge med.

Jeg fandt bogen utrolig underholdende, og synes det var fedt at følge en homoseksuel, der hviler så meget i sig selv som Tiny. Jeg har heller aldrig læst en bog, hvor den homoseksuelle var hovedpersonen (der har selvfølgelig været bøger, hvor der optræder en GBF (Gay Best Friend)), og, ligesom jeg forventede, havde jeg slet ikke noget imod det. Jeg strøg igennem bogen, både fordi den var god, men også fordi det går ekseptionelt hurtigt, når den nu er skrevet i musical form: der står nemlig ikke særlig meget på siderne.

Jeg vil klart anbefale “Hold me closer” til dem, der var vilde med Tiny i “Will Grayson, Will Grayson”  og til dem, der gerne vil læse en morsom og anderledes quick-read bog. Eller til dem, der mangler et stykke at opsætte til årets skolekomedie, så er den også perfekt til det… Bare husk at følge Tiny’s instrukser.

Helt klart 5 stjerner herfra!

 

Skrevet af Josefine

 

One thought on ““Hold me closer” af David Levithan

Skriv et svar

