“XY” af Nicole Boyle Rødtnes

Titel: XY
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: En triologi hvor bøgerne kan læses uafhængig af hinanden
Forlag: Alvilda
Udgivelsesår: 2016
Antal sider:240
Antal stjerner: 4/5

15-årige Asta får en dag at vide at hun er XY-pige, hendes krop er en piges, men hun er rent faktisk en dreng. Asta, som altid har følt sig som en pige, får et kæmpe chok og onde tanker kører rundt i hendes hoved, og de driver hende bl.a. ud i selvmordsforsøg. Midt i alle de store spørgsmål om identitet, dukker Christoffer op og han har selv haft svært ved sig selv og er selv blevet rodet ud i selvmordsforsøg. De forstår hinanden fuldstændig og Asta føler kun hun kan være sig selv sammen med Christoffer.

Denne bog kan hamle op med de helt store YA bøger, handlende om at være ung, at finde sig selv osv. For god, det var den, og den ramte plet!

Specielt elsker jeg de meget troværdige karakterer – Asta og Christoffer- Nicole sørger nemlig for at komme helt under huden på de to karakterer. Asta har jo mange blandede følelser og tanker, og selvom man ikke er i samme situation som hende, jamen så kan man helt sikkert sætte sig ind i, forstå, og ja helt erkende at man har tænkt de samme tanker som hende.

Bogen er meget letlæselig, og siderne flyver bare afsted. Sproget er ikke det store at råbe hurra for –  ihverfald hvis vi skal sammenligne med bøger som “En flænge i himlen”  eller “Som stjerner på himlen”, men det synes jeg ikke vi skal, for historien om Astas og Christoffers historie er unik bare i sig selv.

Jeg blev dog ikke helt blæst væk. Det var bare som at der manglede noget… altså jeg synes bogen var helt perfekt undervejs, men da jeg så lukkede bogen, følte jeg bare at den godt kunne have været lidt længere. Det er egentlig en lidt mærkelig ting at sige, for jeg aner ikke hvad der så skulle ske. Det var bare sådan en følelse jeg fik og det kan ikke helt beskrives med ord, men det bliver lidt ved med at komme igen.

Men når det så er sagt –  så nød jeg virkelig bogen! Og det kunne jeg mærke helt fra første side at jeg ville. Noget letlæseligt, og en smuk historie var lige hvad jeg havde brug for, og hvis jeg havde tid, ville jeg helt sikkert have læst bogen i første hug! Nu glæder jeg mig sådan til at læse “Hul i hovedet” som er den første bog i “serien!”

Skrevet af Kristine

One thought on ““XY” af Nicole Boyle Rødtnes

Skriv et svar

