“Stone Cold” af Robert Swindells

Titel: Stone Cold
Forfatter: Robert Swindells
Serie: Stand alone
Forlag: Puffin Books
Sprog: Engelsk
Udgivelsesår: 1993
Antal sider: 132
Antal stjerner: 1/5

Her på bloggen plejer vi kun at anmelde bøger, som vi har kunnet lide, men jeg synes det er på tide med noget variation, så derfor får I i dag en anmeldelse af en bog, som jeg for nylig har afsluttet, og ikke brød mig specielt meget om: “Stone Cold”.

Link er en 18-årig engelsk teenager, der på grund af hans stedfar, vælger at løbe hjemmefra, og leve som hjemløs i Londons gader. Han overlever kun på grund af et venskab han bygger op med den stedkendte fyr, Ginger, der har levet på gaden i flere år. Men pludselig forsvinder både Ginger og andre hjemløse at forsvinde, og mysteriet om hvem, der har gjort det vokser. Hvem har mon gjort det? Og bliver Link den næste?

Jeg er sikker på, at hvis ikke jeg var blevet tvunget til at læse bogen af min engelsk lærer, at jeg så rent faktisk ville kunne lide bogen bare en smule. Men sådan er det desværre ikke, for, som I nok har gættet, så læste jeg bogen i skolen. På grund af det, var nødt til at tage stilling til en masse ting, omkring karakterer, miljø og handling, som virkelig bare gjorde det hele meget kedeligt. Sammen med den halvkedelige og langtrukne handling, er “Stone Cold” ikke ligefrem et hit hos mig. Bogen sætter meget fokus på hjemløshed, og hvor svært det er for en, der lever på gaden, at få råd til bare et enkelt måltid – hvilket jo er et emne, der ikke er mange der berører. Men sproget som Robert Swindells skriver egentlig okay, men han bruger mange britiske udtryk og slangord, som nogle gange kræver, at man slår dem op, for rent faktisk at forstå, hvad det er, som foregår. Historien i sig selv har meget potentiale, men jeg synes ikke, at Robert Swindells har udnyttet det, hvilket er rigtig ærgerligt. Også bare slutningen… Vil selvfølgelig ikke spoile noget, hvis du skulle have lyst til at læse den, men synes virkelig det er et halvhjertet forsøg på at ende på et mysterie, hvis man overhovedet kan kalde det det. Jeg havde forestillet mig, at det ville blive noget større og bedre. Bogen havde virkelig behov for en god slutning, men det havde den bare ikke, hvilket også gjorde, at jeg sad tilbage med en “nå”-følelse.

Så for at være helt ærlig, ville jeg ikke anbefale “Stone Cold”, men hvis du skal læse den – ligesom jeg – så kæmp dig igennem den, for i sidste ende, tror jeg gerne, at du vil have slutningen med. Bare sådan du kan se hvad jeg mener. Der har aldrig været en anmeldelse med 1 stjerne her på bloggen, men her kommer den så: “Stone Cold” af Robert Swindells: 1/5 stjerner.

skrevet af Josefine

 

Skriv et svar

