“De 7 Synder” af K. L. Berger

Titel: De 7 Synder
Forfatter: K. L. Berger
Serie: Stand Alone
Forlag: DreamLitt
Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2016
Antal sider: 312
Antal stjerner: 3/5

2016 har været et år med meget spænding for Katja Berger. Det var nemlig i september måned i år, at hun fik udgivet sin første bog, “De 7 Synder”, som jeg skal anmelde i dag. Jeg har faktisk været så heldig at have mødt Katja, til en blogger brunch i Vejle, hvor hun fortalte lidt om bag historien for bogen, og lige siden har jeg været vildt spændt på at læse den!

I “De 7 synder” følger vi den helt almindelige, teenage fyr, Kane, der er i gang med hans første år af gymnasiet. Han har ingen idé om hvilken faretruende skæbne han bærer på, før den mystiske pige, Aisha, dukker op. Hun besidder magiske kræfter, Kane aldrig i sin vildeste fantasi kunne forestille sig, og hun beder ham om at komme med sig til Den Nye Verden – et magisk univers, der er på grænsen til at gå under. Dette univers, er blevet besat i De 7 Synder (man også kender fra kristendommen) og det er Kanes skæbne at redde denne nye verden, fra den grusomhed, forbundet med De 7 Synder. Men som den udvalgte, må han træffe svære valg. Og er Kane klar til ofre det eneste, der er mere værd end livet selv?

dsc_9306

Som sagt havde jeg høje forventninger til bogen, siden alt det Katja sagde om bogen, bare fik den til at lyde vildt fantastisk. Desværre, levede den ikke helt op til mine forventninger. Selve historien og konceptet, var jeg helt vild med, og det at det er en stand alone fantasy bog, gør, at man har lyst til at læse den, da man ikke bliver forpligtet til at læse en hel serie. Der hvor den går en smule galt er med hensyn til handlingen. Den er utrolig up-speedet, som om, der er en maks for, hvor langt kapitlet må være, eller hvornår karakteren skal være færdig med at bekæmpe eks. De 7 Synder, som er det bogen drejer sig mest om. Af og til fandt jeg også sproget en smule mærkeligt. Gamle og nye ord blev blandet sammen. Det var en fin detalje, når Kane snakkede med nogen fra Den Nye Verden, hvor de ikke er helt så udviklede som vi er i vores verden, og derfor er deres sprog selvfølgelig heller ikke som vores. Men nogle gange blev det gamle sprog blandet ind i fortællerens ord, som jeg ikke følte passede helt ind. Mange af de samme ord og vendinger gik også igen. F.eks. ordene “i næste nu”, fandt jeg mange steder, og det gjorde mig bare en smule irriteret.

Karaktererne, som Katja har fået skabt, er helt fantastiske. Jeg var især vild med hovedpersonerne – Kane og Aisha. Deres forhold til hinanden var meget unikt, og den måde det udfoldede sig på, var ikke nødvendigvis anderledes, end hvad det plejer med et dreng-pige-venskab, men det, at det ikke var tvunget, kunne jeg virkelig godt lide. Nogle af de mindre karakterer, gjorde også indtryk på mig, især dværgen Tawno og hans kone Iris. Elskede hvordan de næsten kom til live, når man læste ordene.

Men ved nogle af karaktererne, løb jeg også ind i problemer. Der optræder nemlig en del personer i bogen, som (næsten) alle bliver nævnt ved navn. Dette gør det derfor hurtigt meget uoverskueligt, hvem der er hvem og hvad deres relation til Kane er. Især også når nogle karaktere, dyr og steder har det samme navn. F. eks. er der en gud ved navn Incendia, som også er navnet på Aisha’s hest. En gud, som hedder Terra, der navnet på den største by osv. Det fungerede bare ikke rigtigt, og det var meget svært at huske, hvordan de forskellige personer så ud, fordi der hele tiden kom en ny. Dette gjorde – sammen med den up-speedede handling – det få et forhold til karaktererne og, i nogle tilfælde, også historien.

Selvom bogen var en smule svær for mig at komme igennem, er jeg nu alligevel glad for at have læst den, for historien var rigtig god. Der var bare nogle elementer, der ikke helt fungerer. Jeg var rigtig glad for slutningen, og de twists den bragte med sig, og det var helt klart også min yndlings del af bogen. Men hvis der var noget, jeg skulle ændre, skulle det faktisk være slutningen – eller starten, det kommer an på hvordan man ser det. Jeg ville have elsket hvis historien gik i ring. Sådan at den slutter med at han eks. sover og så at den starter med han vågner (jer, der har læst den, vil forhåbentlig se hvad jeg mener). Det kunne have været vildt fedt, og givet lidt mere dimension til bogen.

Der er meget at sige om “De 7 Synder”, men som en debutroman, synes jeg Katja har klaret det rigtigt godt. Hun har fået skabt en fantastisk historie, som ikke er set før, og har tilmed fået presset det ned, i én, overskuelig bog i stedet for eks. en triologi. Selv med de få bump på vejen, som jeg oplevede, hiver slutningen bogen op på 3 stjerner, og jeg glæder mig utrolig meget til at se, hvad ellers Katja har oppe i ærmet.

Tusind tak til DreamLitt for at have tilsendt mig denne bog! Hvis du også vil have fingrene i den, kan du købe den her.

skrevet af Josefine

2 thoughts on ““De 7 Synder” af K. L. Berger

Skriv et svar

