“Skyriel” af Lene Dybdahl

eftera%cc%8ar-4

Titel: Skyriel – Ovanienprofetierne #1
Serie: Ovanienprofetierne
Forfatter: Lene Dybdahl
Forlag: Tellerup
Sprog: Dansk
Antal sider: 561
Antal stjerner: 4/5

En stormfuld vinternat kommer en pige til verden.
Moderen får et foruroligende varsel om sin datters
magiske kræfter og sender hende i hemmelighed
bort til øen Josil.
Her vokser Skyriel op hos magikeren Alainon,
men hun er ikke som nogen anden pige på øen.
Hun går på jagt, bander og bider fra sig,
og gamle Alainon går hende på nerverne.
Hvorfor vil han ikke fortælle hvor hun kommer fra?

Skyriel Domwizdatter vokser op på øen Josil, uden at vide hvorfor hun egentlig er der, og hvorfor hun ikke har en far og en mor. Da hun er 16 år viser dragevarslet sig på himlen – det er første tegn i den gamle profeti, der spår at en magiker vil slå kongen ihjel og tage magten. Da Alainon fortæller hende om profetien, er Skyriel overbevidst om at det er Alainon selv profetien hentyder til, ligesom andre i Ovanienriget, for en dag bliver Alainon arresteret og sendt til fængslet Darc Nox. Men sagen er dog ganske anderledes.


Jeg har i lang tid gået og været lidt tilbageholden med High Fantasy. Jeg synes simpelthen at det tit – for mig ihvertfald – er svært at sætte sig ind i 100%. Derfor var det lidt et sats at gå ind til denne bog, især fordi jeg så en anmeldelse af bogen, hvor læseren havde en del problemer med sproget. Og er der noget der noget, der kan ødelægge min læseoplevelse, så er det sproget!

…Meeeen der var jo ingen problemer! Tværtimod flød jeg hurtigt ind i det, og kunne faktisk rigtig godt lide det – især Skyriels bandeord! (Skyriel er jo generelt bare mega swag – men det kommer vi til senere.) Jeg havde godt nok lidt problemer med at starte på kapitlerne, jeg skulle lige ind i rytmen igen, kunne jeg mærke. Som regel når jeg havde brugt lidt for meget tid i menneskernes verden 😉

Selve universet i bogen er helt vildt godt opbygget, og var for mig meget virkelighedsnær på en eller anden måde! Når man f.eks rejser ned sydpå er der sol, sultanner og slaver (damn dat ordrim…), og kunne godt være Ovanierrigets svar på Oman. Men jeg synes generelt bare at Lene har været ekstrem god til hendes “worldbuilding”, og hun har taget det hele med en rolig hånd, så det ikke går for stærkt, og så man har tid til og nemt får et godt overblik over de forskellige øer, byer osv. Samtidig synes jeg også det var et meget unikt univers – pirater og sultaner ser man f.eks ikke meget af i ungdomsbøger! Ja, jeg prøvede faktisk ikke at haste med at læse bogen, da det var dejligt bare at kunne komme hjem, og begive mig ud i Skyriels verden! I loved it!

Skyriel er bogens hovedperson, og selvom at vi skifter POV, så ved man helt sikkert at det er hende vi reelt følger. De andre karakterer og synsvinkler gav helt klart en masse ting til bogen, men jeg synes at det var Skyriel, der fungerede bedst hos mig. Nok mest pga. hendes personlighed – she’s a badass for real – og fordi det er hendes, eventyr eller hvad man skal sige, vi følger, så ville jeg bare helst være ved hende og følge hende hele vejen! For hun er nemlig helt fantastisk: hun er modig, sjov, stærk osv., og jeg har virkelig et svagpunkt for stærke kvindelige karakterer!

Starten er lidt nede i tempo, men der bliver skridt for skridt opbygget en spændende fantasyroman. Sådan er den det meste af tiden, men slutningen havde jeg – uden at sige for meget – forventet lidt anderledes. Med det hæsblæsende plot, havde jeg ventet en slutning med lidt mere KAPOOW og med en cliffhanger, der var til at dø over. Det skete ikke sådan helt (synes jeg ihvertfald, sådan noget er meget subjektivt), og efter at have lukket bogen, sad jeg med sådan en “nå” følelse. Slutningen ødelægger dog overhovedet ikke mine tanker omkring resten af bogen.

Men uden tvivl, var denne bog vildt god, og jeg vil varmt anbefale den til High Fantasy elskere. Trods lidt problemer undervejs, formåede den at gribe fat i mig (hvilket har været lidt svært for de stakkels High Fantasybøger på det sidste) og holde mig fanget og spændt. Jeg glæder mig til toeren!

Skrevet af Kristine

 

One thought on ““Skyriel” af Lene Dybdahl

Skriv et svar

