“Den 5. Bølge” af Rick Yancey

fullsizeoutput_104

Titel: Den 5. Bølge
Originaltitel: The 5th Wave
Serie: Den 5. Bølge
Forfatter: Rick Yancey
Forlag: Gyldendal
Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2014 (org. 2013)
Antal sider: 511
Antal stjerner: 4,5/5

I en nær fremtid er aliens ved at udslette hele jordens befolkning og invaderer planeten i ødelæggende bølger. Efter den 1. bølge er der kun mørke. Efter den 2. bølge undslipper kun de heldige. Efter den 3. bølge overlever kun de uheldige. Efter den 4. fjerde bølge kan man kun stole på sig selv. Teenagepigen Cassie flygter fra fjender, der ligner mennesker, men dræber alt på deres vej; silencere. Hendes eneste håb for at overleve og redde sin lillebror, Sam – der er blevet kidnappet af silencere – er ved at stole på den mystiske Evan Walker, der ved mere end man skulle tro. Men kan hun virkelig stole på Evan? Og vil hun nogensinde komme til at se Sam igen?


I anledningen af den fornyelige udgivelse af den tredje og sidste bog i serien (“Den Sidste Stjerne”), tænkte jeg, at det var på tide, jeg fik skrevet en anmeldelse af en af de bedste sci-fi bøger, jeg har læst i år: “Den 5. Bølge”. Jeg læste bogen tidligere på året, og jeg var ellevild med den! Universet, karaktererne, sproget – det hele!

Selve historien var fantastisk og man kunne virkelig mærke, at forfatteren havde sat sig ind i den verden, han selv var ved at skabe. Mange af de karakterer, man møder igennem bogen, er meget realistiske, og kunne nemt være nogen, man går i skole med. Sproget var meget lige til og levende, hvilket også gjorde, at man fik lyst til at læse videre… For jeg havde meget svært ved at lægge den fra mig, da jeg først var gået i gang. Dette gjorde også, at jeg læste den færdig rimelig hurtigt. For selvom der er over 500 sider i bogen, så går det virkelig hurtigt med at få den læst.

I løbet af bogen skifter historien synsvinkel, hvilket var det eneste, jeg ikke kunne lide ved den. Det var superfedt at kunne læse og lærer om flere karaktere ad gangen, men det at man ikke fik at vide hvem man læste om/fra – og dermed selv skulle regne det ud – gjorde, at jeg blev en smule irriteret fra tid til anden. Sproget, som Rick Yancey bruger, ændrer sig nemlig ikke sammen med synsvinklen; det forbliver det samme.

Den 5. Bølge er virkelig en fantastisk bog, jeg kan anbefale til alle, der var fans af “Divergent”, “The Hunger Games” og “The Maze Runner”, eller bare til jer, som har brug for en lille pause fra virkeligheden.

Skrevet af Josefine

2 thoughts on ““Den 5. Bølge” af Rick Yancey

    • Lushesbooks siger:

      Filmen gør langt fra bogen værdig. Der er sindssygt mange ting de har ændret – bla. nogle af karakterens forhold til hinanden. Mange vigtige ting for at forstå historien er også blevet pillet ud, hvilket gør, at også jeg, blev ret så skuffet. Men synes klart du skal læse den, så kan det være du får et nyt syn på den! ❤ / Josefine

      Like

Skriv et svar

