“Hvis jeg var din pige” af Meredith Russo

pige1

Titel: Hvis jeg var din pige
Orignaltitel: If I was your girl
Forfatter: Meredith Russo
Forlag: Carlsen
Sprog: Dansk – oversat fra engelsk af Lotte Kirkeby Hansen
Antal sider: 304
Antal stjerner: 3/5

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Amanda Hardy er den nye pige på skolen. Ligesom alle andre vil hun gerne få nye venner og passe ind. Men Amanda har en hemmelighed. Og hun vil ikke så tæt på nogen, at de risikerer at opdage den.

Amanda flytter over til sin far for at komme lidt væk fra den by, hvor hun blev mobbet for at være den hun er. For at leve og ånde som en pige, selvom at hendes krop talte for en anden sag. Amanda har nu levet et par som transkønnet og starter på en ny skole og her får hun veninder og møder søde drenge. Men hvad ville de sige hvis de kendte hendes hemmelighed?


 

pige2

En bog om kærlighed – anderledes kærlighed falder (næsten) altid i min smag! Jeg synes simpelthen at det er den perfekte måde at komme med et budskab på. For det er bare så vigtigt at fortælle at alle er helt perfekte som de er, og at du vil blive elsket – uanset hvad – selv om at det måske ikke føles sådan. Og speciel er det vigtigt til børn og unge, der har den der YA alder.
Med sådanne bøger kan man efter min smag, nærmest aldrig gå galt i byen – og netop derfor havde jeg glædet mig meget til at læse denne bog.

Jeg havde jo egentlig nok forventet noget andet. En bog handlende om en transkønnet pige, der prøver at finde hoved og hale i alting.
Det her var nok bare lidt mere en kærlighedsbog, hvor hovedpersonen er transseksuel. Altså ikke en bog omhandlende livet som transseksuel, men en bog hvor hovedpersonen er transseksuel – hvis det giver mening. Jeg fandt dog hurtig ud af det, mens jeg læste den, og jeg syntes faktisk at det var et fedt koncept – at det ikke handler om hvordan hun har det op til, men hvordan hun har det efter operationen, og hvordan hun så fortsat vil leve sit ret problematiske teenage liv.

Bogen foregår nogle år efter operationen, men der er derudover også flashback fra forskellige år forinden. Jeg synes det gav en rigtig god baggrund for selve handlingen – man får på den måde alle hendes tanker, og ting og sager inden hun besluttede sig om et kønsskifte, af vide. Man derfor at Amanda altid har været en pige. Og det er netop derfor, at jeg synes at denne bog også er vigtig inden for YA- genren.

Der var bare lige noget, der irriterende mig gevaldigt – igennem hele bogen faktisk. Hovedpersonen. Jeg er normalt ikke den person, der plejer ikke at “kunne” med en karakter. Jeg har ihvertfald ikke prøvet det – før nu desværre. Jeg havde jo lidt forventet sådan en feel-good roman, der fortæller at du er lige præcis som du skal være, og at har du har lov til det. Der var bare lige det problem at Amanda var lidt for stereotyp og tja…lidt for perfekt? Hun er smuk – lige så snart snart hun ankommer på skolen, kigger drengene efter hende, og inden vi har nået side 100 er to drenge faldet for hende, og hun har kysset lidt med den ene. Samtidig med hun bare er sådan lidt pige-uskyldig.
Forfatteren har dog skrevet i hendes tak, at hun med vilje gjorde Amanda til en stereotyp – så alle ville kunne forstå og sætte sind i hendes situation. Det forstår jeg godt, men havde jeg dog læst det lidt før, havde det måske ændret mit syn på hende lidt. Feel-good romanen jeg havde set frem til, blev derfor lidt det modsatte.

Når det så er sagt, så synes jeg stadig at det var en smuk, flydende og ikke mindst vigtig ungdomsroman. Jeg tror den vil give håb til mange unge mennesker ude i verden – nej det er jeg ikke i tvivl om at den vil.
Og selv om at fremtiden ikke ser så lys ud i forhold til køn, seksualitet osv. så ved jeg at vi vil se mere til bøger som denne, der kan præge alles synspunkt. Både store og små – det letlæseselige sprog og den ellers ret simple historie, gør nemlig at bogen kan læses af alle.

Skrevet af Kristine

 

 

 

One thought on ““Hvis jeg var din pige” af Meredith Russo

Skriv et svar

