Top 5 dårligste bøger i 2016 /Josefine

fullsizeoutput_22a.jpeg

Godt nytår alle sammen! Lad os starte dette indlæg med en vildt over-done og taggy quote omkring det at komme ind i det nye år.

*rømmer sig*

“Today is the first page of a 365 page book. Write a good one.”

Ahh… Kan I mærke stemningen?

Nå, men selvom vi nu er i 2017 og alle ser fremad på det nye år, vil jeg nu gerne lige skrue tiden bare en smule tilbage, og se på de fem dårligste bøger, jeg har læst i 2016. Måske har du set min “16 bøger i 2016”-video, jeg lavede, for et par uger siden, på min kanal, hvor jeg snakkede om de bedste bøger, jeg har læst sidste år. Men nu vil jeg gå i den modsatte retning for, ligesom 2016 var et dårligt år, har jeg også læst nogle dårlige bøger…

Jeg har kun valgt at sætte de bøger på, som jeg selv har valgt at læse, så I ikke behøver høre mig brokke mig over, hvordan skoler altid vælger de dårligste bøger, som de tvinger elever til at læse og derefter analysere, uden betydelig årsag! *suk*

Nå, men lad os begynde. Her er min top 5 dårligste bøger, jeg læste i 2016, ranglistet fra den mindst dårlige (nummer 5) til den værste (nummer 1).

*DISCLAIMER – dette er bare min mening og hvis din yndlingsbog skulle gå hen at være på listen… then I’m sorry.*


5. De 7 Synder af K. L. Berger

dsc_0079
Teenageren Kane opdager først, hvilke kræfter han bærer på, da han bliver suget ud af sin kedelige gymnasieverden og ind i et magisk univers, der er på randen af undergang. Med hjælp fra magikeren Aisha må han opfylde en ældgammel profeti, finde og besejre de syv synder og vælte mørkets konge af tronen. Men undervejs må Kane sande, at den største fjende ikke altid kommer udefra. Og er han villig til at ofre det eneste, der er mere værd end livet selv?  

Det her er langt fra den dårligste bog, jeg har læst sidste år, men den er her, fordi der bare var så meget ved den, der, for mig, ikke fungerede. Det hele var meget up-speedet og man nåede ikke rigtig at komme til at kende faren, før den var afværget. Også slutningen var jeg meget imod, da jeg gerne ville have set den ene ulykkeligt… Eller bare på en måde, der ikke var så cliché agtig. Men dette er desværre ikke sådan det ender ud, og selvom konceptet var rigtig godt, var den bare lidt svær at komme igennem. Men glæder jeg mig nu alligevel til Katjas næste bog 😉

(Hvis du vil læse min fulde anmeldelse så kan du klikke HER)


4. Fordelene ved at være en bænkevarmer af Stephen Chbosky

Charlie er en bænkevarmer. En introvert teenager som betragter livet fra sidelinjen. Han er intelligent, genert og kejtet. Og hans eneste ven har lige begået selvmord.

Nu tvinges Charlie på banen. For i morgen starter han i high school. Og han er skrækslagen.

Gennem hans hudløst ærlige breve udfoldes en smuk og forvirrende teenageverden af første dates, venskaber, forelskelse, ensomhed, alkohol, sex og stoffer. Men også dybt begravede minder, familiedramaer og tragiske skæbner spiller ind i Charlies gribende og tankevækkende fortælling.

Jeg ved ikke engang, hvad det her var for en bog. Den er SÅ forvirrende, og giver i bund og grund ingen mening – er ikke engang sikker på, jeg er helt klar over hvad den handler om. Jeg kan godt se, at den har et budskab, men jeg synes det er så utydeligt, at jeg ikke engang er sikker på, at det er der. Slutningens plottwist var overraskende, men ikke på den der “jaw dropping” måde, som jeg havde håbet. Det blev bare sådan lidt nævnt og så var man videre. Jeg har fået at vide at man kan opfatte bogen på to forskellige måder, og man udfra det enten hader eller elsker den.


3. After 2 – Tvivlen af Anna Todd

dsc_0708

Efter en turbulent begyndelse er Tessa og Hardin ved at få tingene til at fungere. Men kun indtil en hemmelig om Hardins mystiske fortid bliver afsløret og får Tessa til at tvivle. Er Hardin overhovedet den dybe, tænksomme fyr bag facaden, som Tessa forestiller sig, eller er det noget, hun har bildt sig selv ind? Måske skal hun bare droppe ham og se at komme videre. Men Hardin er svær at glemme, også selvom Tessa har sat både sine venner og skole over styr for hans skyld.

Hardin ved, at han har dummet sig. Han har ikke tænkt sig at give op og give slip på Tessa. Men kan han overhovedet forandre sig, og vil han virkelig, når det kommer til stykket?

I 2’eren fortsætter vi, hvor 1’eren slap, og man får meget hurtigt en reaktion på den fantastiske cliffhanger, som vi blev efterladt med. Men efter det går det hele så også bare ned af bakke…

(og det er så her, hvor kun dem, der har læst bøgerne vil forstå hvad jeg mener. No spoilers though.)

For det første tilgiver Tessa Hardin ALT for hurtigt, hvis man spørger mig, og det bliver også virkelig underspillet, hvor forfærdeligt det Hardin har gjort egentlig er. Også måden det hele går sådan frem og tilbage på, irriterer mig. Det virker lidt som om Anna Todd bare ville skabe drama og oprør, sådan folk ville komme tilbage og læse mere, men i længden virker det bare ikke, for det er som om det hele går i ring. Og selvom bøgerne er bygget op omkring deres love/hate-relationship, så måtte der godt komme noget andet. Nærmest halvdelen af bogen kunne have været skåret af, da det bare er dem der skændes om og om igen, om de samme, ligegyldige ting, som ingen betydning har for handlingen. Også bare slutningen er for mig vildt lam, og ret forudsigelig. Virkelig en dårlig opfølger…


2. Da hun forsvandt af Gayle Forman

fullsizeoutput_228.jpeg

Der er gået tre år siden den tragiske ulykke – og siden Mia forsvandt ud af Adams liv. Mia går på Juilliard i New York og har kastet al sin energi i celloen og den klassiske musik. Adam lever rockstjerne livet på USAs vestkyst med paparazzi og kendis-kæreste. Men ved et tilfælde mødes Mia og Adam i New York og har en enkelt aften sammen. Imens de udforsker byen, genopdager de fortiden og åbner deres hjerter for fremtiden – og for hinanden.

Jeg ved ikke engang hvor jeg skal begynde… Jeg elskede ‘Hvis jeg bliver’ så højt – det er virkelig en af mine yndlingsbøger – men da jeg så læste denne bog… Jeg tror bare jeg havde lidt andre forventninger til den, og da den ikke levede op til det, gjorde det bare en smule ondt, i mit skrøbelige, fandom-prægede hjerte. Det at man følger Adam, synes jeg bare ikke passer ind, da det for mig er Mias historie og ikke hans. Jeg ved godt, det var for at få en anden vinkel på det, og se hvad der skete med dem begge, efter Mia vågnede op, men… Det virkede bare ikke for mig. Det gjorde ingen aspekter af bogen.


1. Beautiful Dead 2 – Arizona (og resten af serien, faktisk…) af Eden Maguire

RECAP (med kommentare fra Josefine):
Byen Ellerton er ramt af sorg. Fire unge mennesker er døde inden for det sidste år: Jonas, Arizona, Summer og Phoenix. Det er snart et år siden at Jonas Jonson (vildt opfindsomt) kørte galt på sin motorcykel. Kæresten Zoey sidder lammet i en kørestol og har mistet hukommelsen. Ingen ved hvad der skete. Kørte han bare hurtigt, eller havde nogen pillet ved bremserne? (siden du spørger, går jeg ud for ‘ja’?)

Darina kan ikke glemme sin kæreste Phoenix, så da han pludselig dukker op alle mulige steder, og hun hører lyden af kraftige slag fra englevinger, er hun tvunget til at handle.

DSC_0702.JPG

(spoilers ahead)

I 1’eren skal Darina så hjælpe Jonas med at opklare sin død, derefter Arizona (som vi følger i denne bog), så Summer og til sidst Phoenix. Bog 1 var vildt god, da jeg synes konceptet var ret fedt, men da jeg så kom igang med 2’eren, opdagede jeg hurtigt. at det var den helt samme handling, der udspillede sig. Darina snakker med mennesker, der kendte den døde, prøver at finde spor, får udpeget sig nogle mistænkte (der – sjovt nok – ender med at være den skyldige) og bare for at være sikre, rejser de tilbage i tiden og tjekker det. FOR DET KUNNE DE JO IKKE BARE HAVE GJORT TIL AT STARTE MED?! *suk*

Selvom lederen – hvis navn jeg ikke lige kan huske – meget specifikt siger at “det var kun en engangs ting, de ville gøre for Jonas,” sker det i alle fire bøger. Så meget for at det bare var en engangs ting… Også personer, der bliver introduceret i denne bog, og som Darina faktisk lover at snakke og være sammen med senere, forsvinder bare i de følgende bøger.

Lidt mere variation ville have været dejligt, for bøgerne har virkelig potentiale… Men hvis du læser én, har du læst dem alle.


Åh, det var helt rart at få lukket alt den negativitet ud, så jeg nu kan være åben overfor det nye år, og de mange nye bøger, jeg skal til at give mig i kast med. Jeg håber ikke, jeg har fornærmet nogen – hvis jeg har, så er jeg virkelig ked af det. Det var ikke min mening. Hvis I vil se lidt flere bøger, jeg ikke kan lide, kan I tjekke en video ud HER som jeg lavede sidste september, hvor jeg også snakker om bøger jeg ikke kan lide (det er bare sådan en “of all time” ting).

Jeg håber I alle har haft en fantastisk jul og et godt nytår!

 

Skrevet af Josefine

 

One thought on “Top 5 dårligste bøger i 2016 /Josefine

Skriv et svar

