“Ctrl – Alt – Del” af Annette Dollard

DSC_0688.JPG

Titel: Ctrl – Alt – Del
Forfatter: Annette Dollard
Serie: Stand alone
Forlag: selvudgivelse
Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2012 (som e-bog) & 2016 (som paperback)
Antal sider: 108
Antal stjerner: 2/5

15-årige Mia ønsker sig en ny bærbar computer. Derfor sælger hun sin gamle pc via Nettet. En udenlandsk kvinde køber den og beder hende sende den til Iran. Hvad Mia ikke ved, er, at kvinden er fiktiv, og at den virkelige køber har et helt specielt formål med computeren. Et formål, der vil ændre Mias liv for altid.


Jeg kunne faktisk godt lide bogen, selvom min stjerne givning måske siger det modsatte… Men det var nok mere den oplevelse, jeg fik ved at læse den, jeg kunne lide, end den egentlige historie.

Jeg havde nogle problemer med sproget… Eller faktisk bare med placeringen af udråbstegn. Jeg ved godt de både kan bruges til at signalere, at man er spændt/oppe at køre og vred/ked af det. Men når de bliver brugt i næsten hver sætning, hvor der bare kunne have været sat et punktum eller komma, får virkelig en til at opfatte det hele som om, at de råber til hinanden. Like, why u yellin’, bruh? She didn’t do nothin’!

“Lad os køre hjem nu!” sagde jeg stille.

Men det er faktisk også det eneste dårlige at sige om sproget. Bogen er skrevet i et meget let læseligt sprog, der helt klart virker for den aldersgruppe som bogen også henvender sig til (10-13 årige).

Mit største problem med bogen er, at forfatteren har prøvet at være relaterbar for unge, men har gjort det på en så outdated måde, at det hele bare bliver en smule komisk. Snak om hvilke cd’er hun skal have med til sin veninde, hvordan hun vil sætte en annonce i netavisen og skrive på hendes crush’ FACEBOOK VÆG (never do that kids… never) – er nok bare ikke noget man gør længere… I stedet ville man måske finde musik på Spotify, skrive et opslag i et Facebook gruppe – hvad man skal gøre ved sit crush ved jeg ikke (I am single after all).

Bogens love interest – “Jannik fra parallelklassen” – virkede bare ikke særlig overbevisende. Der bliver skrevet i starten af bogen, hvordan Mia får en venneanmodning på Facebook fra ham, og hun synes det er “sejt, for hun havde ikke spurgt ham først!”. Derefter står der også hvordan hun synes, han er vildt lækker, men ikke rigtig kender ham. Så er det her mine spørgsmål kommer ind i billedet…

  1. Hvis du ikke kender ham, hvorfor sender han dig så en venneanmodning?
  2. Hvis I ved hvem hinanden er, og har gået i parallelklasse med hinanden over – hvad jeg går udfra – en årrække, hvorfor er det så først nu, I bliver venner på Facebook?

Senere SKRIVER HAN SÅ PÅ HENDES FACEBOOK VÆG, og inviterer hende til se ham spille fodbold (… I can’t… Man skriver ikke på hinandens Facebook væg medmindre personen har fødselsdag!), som ikke giver mening, siden de ikke kender hinanden. Efter venneanmodningen virker det bare som om de er blevet mega gode venner, uden rigtig at have snakket sammen. Jeg synes bare deres forhold var så up speedet og akavet, at jeg slet ikke kunne sætte mig ind i det.

Jeg var dog helt vild med budskabet i bogen, der er meget klart: pas på hvad du gør på nettet. Mange mennesker bliver catfished (når nogen udgiver sig for at være en anden) på nettet, og i nogle tilfælde kan det ende galt – ligesom vi ser i bogen.

Handlingen i bogen var også en smule kedelig, men det er nok mere en smagssag. Jeg synes måden forfatteren får computeren til at virke livsvigtig, og giver social status, er lidt sær, da man – hvis man får en ny computer – ikke bliver populær på det grundlag. Dramaet virkede også en smule underspillet, og jeg synes godt, det kunne have været strukket ud bare en smule mere.

Alt i alt er “Ctrl Alt Del” en fin bog med et letlæseligt sprog, fedt budskab og en længde der gør, at man suser igennem den.

Tusind tak til Annette Dollard for at tilsende mig denne bog! Jeg er ked af, det kun blev til to stjerner, men selvom vores stjerne-system siger, at 2-stjernede bøger ikke kan anbefales, så vil jeg faktisk gerne anbefale den; bare til yngre børn. Jeg har haft det så sjovt med at læse den – men igen, det var nok mere noget jeg selv gjorde det til – og desværre faldt jeg nok bare lidt ud fra målgruppen, men jeg er sikker på, at hvis jeg bare havde været 2-3 år yngre, ville jeg have kunnet lide den mere, end jeg gør som 16-årig.

Læs mere om “Ctrl Alt Del” ved at klikke HER
Køb bogen HER

 

Skrevet af Josefine

Skriv et svar

