“Fantastic Beasts and Where to Find Them – The Original Screenplay” af J. K. Rowling

skaermbillede-2017-02-25-kl-18-38-38

Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Forfatter: J. K. Rowling
Serie: Harry Potter (spin-off)
Forlag: Little, Brown
Sprog: Engelsk
Udgivelsesår: 2017
Antal sider: 294
Antal stjerner: 4,5/5

 

I manuskriptet bag den nyeste del af Harry Potter verdenen, an­kom­mer Newt Scamander – ef­ter en ver­den­s­oms­pæn­den­de rej­se – til New York i 1926 for at fin­de og red­de magi­ske skab­nin­ger. Trold­man­den er imid­ler­tid lyk­ke­ligt uvi­den­de om den vok­sen­de uro i byen, hvor en grup­pe af fa­na­ti­ske ikke-magi­ske (no-maj) men­ne­sker er op­sat­te på at ud­ryd­de al magi, ef­ter en mystisk skik­kel­se er be­gyndt at ter­r­o­ri­se­re by­bo­er­ne. Sam­ti­dig er Eu­ro­pa ble­vet ef­ter­ladt i ru­i­ner af den be­ryg­te­de, ond­skabs­ful­de Gel­lert Grin­delwald, der spor­løst er for­s­vun­det. Si­tu­a­tio­nen spid­ser der­for til, da den in­te­ta­nen­de Jacob Ko­valski ved et uheld slip­per ad­skil­li­ge af Newts magi­ske væs­ner løs i New York. Newt må der­for sam­men detektiv for MACUSA, Tina, og hendes søster, Queenie, og selvfølgelig Jacob, fin­de dy­re­ne, før che­fen for den magi­ske ef­ter­ret­ning­s­tje­ne­ste, Perci­val Gra­ves, gør det.

Fantastiske skabninger er J.K. Rowlings andet manuskript – det første var til teaterstykket for Cursed Child og skrevet sammen med John Tiffany og Jack Thorne – og hendes første film manuskript.

Ligesom med Cursed Child, var jeg super begejstret over Rowlings skrivestil. Hun formår at skabe et klart billede hvor, hvornår og hvem der er i scenen, og også hvordan scenen udspiller sig, uden for mange detaljer. Jeg var vild med alle karaktererne – især Newt, da jeg elskede hans akavethed #relateable. Skabningerne i historien var fint forklarede, men lidt svære at holde styr på, da der var så mange, med mange forskellige (og forvirrende navne).

Jeg havde set filmen, før jeg læste bogen, så jeg havde allerede et klart billede af hvad der foregik og hvordan personerne så ud, hvilket personligt er noget jeg godt kan lide. Jeg hader når man har læst en bog, med et klart billede af hvordan en karakter ser ud, og så man ser en “forkert” skuespiller på læderet. Men det var også ret rart at have set den først, da der ikke var særlig mange karakteriserende detaljer. Det er også klart da de selvfølgelig har skuespillere til casting, der ligner det Rowling forestiller sig, og det der passer bedst til rollen. Dette synes jeg også de klarede utrolig godt. Måden de leverede deres replikker på var on point, og der er ikke noget at sætte på deres skuespil. Især ikke hr. Redmayne *suk*.

Noget jeg var MEGET skuffet over ved bogen, var, at alle de slettede scener fra filmen, også var blevet fjernet fra manuskriptet. Jeg havde lidt håbet at de ville være der, så man kunne få lov til at eks. høre Ilvermorney’s officielle sang, som Queenie og Tina synger for Newt og Jacob, mens de er nede i kufferten (noget jeg har læst mig til online 😉 ). Det er det, der trækker ned i min stjerne givning, da det at få lidt ekstra var det der tiltalte mig allermest ved bogen. Men med det i mente, så var jeg helt vild med bogen og jeg fløj igennem den. Love, love, love it!
skaermbillede-2017-02-25-kl-18-38-55

Skrevet af Josefine

One thought on ““Fantastic Beasts and Where to Find Them – The Original Screenplay” af J. K. Rowling

Skriv et svar

