“Måske mødes vi” af Kate Eberlen

Titel: Måske mødes vi
Forfatter: Kate Eberlen
Forlag: Politikens forlag
Sprog: Dansk, oversat fra engelsk af Bente Kastberg
Udgivelsesår: 2016
Antal sider: 468
Antal stjerner: 4/5

Tess og Gus er skabt for hinanden, de har bare aldrig rigtig mødt hinanden.

De har strejfet hinandens liv flere gange uden at vide det. Første gang det sker, er de atten år, og de er begge to i Firenze. Tess er på interrail, før hun skal begynde på universitetet, og hun ved stadig ikke, at hendes liv vil forandre sig for altid, når hun kommer hjem. Gus er i Firenze for at komme væk fra det hele. Hans liv har nemlig allerede forandret sig pludseligt og dramatisk. I de næste seksten år vil livet og kærligheden stille dem over for vidt forskellige
udfordringer. Adskilt af omstændigheder uden for deres egen kontrol, og med meget små chancer for nogensinde at komme til at mødes igen.

Måske mødes vi er historien om Tess og Gus, der gang på gang strejfer hinanden, men det er også historien, om hvordan livet kan gå en helt anden retning end hvad man først havde forestillet sig.

_____________________________________________________________________

Hvad jeg egentlig havde troet var en god klassisk kærlighedsroman, viste sig at være mere en slags “gennemgang af livets store øjeblikke” eller en roman hvor kærlighed medvirker på mange andre måder en bare den helt normale. Men ikke at det påvirkede mig negativt, nej næsten tværtimod!

Man følger de to hovedpersoner i en årerække fra 1997-2013 gennem medgang og modgang. Alt fra død i familien, til børn og utroskab. Fra at opgive sine drømme til, at finde nogle nye.

Jeg synes det var vildt at se karakterene udvikle sig, at blive ældre, men alligevel at være dem de er. De har begge deres kendetegn, og jeg mærkede ikke en tvivl om hvis synspunkt jeg var ved at læse ved. Jeg kunne dog bedst lide at følge Gus. Jeg synes bare at han helt fra starten af var interessant. Inden bogens begyndelse har han nemlig mistet hans bror, og han er fanget midt i mellem hans forældres forventinger om at det nu er ham, der skal  gøre dem stolte, og hans egne drømme.

Bogen fungerede egentlig som en ret ny ting for mig. Jeg føler ikke jeg har læst noget lignende før. Den her slags rejse man begiver sig ud på med de to hovedpersoner, føler jeg egentlig kun jeg kan sammenligne med Årgang 0 haha 🙂 Den udvikling og alt det de går i gennem er tit ting de fleste mennesker går i gennem, og man kan tit nikke genkendende til Tess’ og Gus’ følelser (seriøst, hvorfor skal de begge to slutte med S? 🙂 )
Men jeg var rigtig vild med det. Fordi det er vel en kærlighedsbog, men overhovedet ikke på den traditionelle måde. Det er kærlighed til alt hvad der kan gives kærlighed til.

Jeg synes dog ikke bogen var så catchy. Altså ikke sådan kedelig, men bare på den måde, at det ikke var fordi jeg bare var NØDT til at læse videre. Bogen var egentlig mere hyggelæsning. Derfor tog det også nogle uger at komme i gennem dem. Ikke at det som sådan gjorde noget.
Desuden synes jeg også (for ikke at spoile for meget), at historien til sidst gik fra 0-100 på ET punkt… meget hurtigt.

Når det så er sagt – hvis du er til søde hyggenygge bøger, SÅ LÆS DENNE BOG!

Skrevet af Kristine

Skriv et svar

