“Måske en dag” af Collen Hoover

Titel: Måske en dag
Forfatter: Colleen Hoover
Forlag: Lindhart og Ringhof
Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2016
Antal sider: 471
Antal stjerner: 4/5

Sidney er en flittig studerende med et godt studiejob. Hun bor sammen med sin bedste ven og har en dejlig kæreste. Og så er musikken, der hver dag kommer fra genboens altan, langsomt begyndt at danne et behageligt lydspor til hendes hverdag.

Livet er praktisk talt en drøm for Sidney. En drøm hun er tvunget til at vågne fra, da hun opdager, at hendes kæreste er utro. Heldigvis giver den flotte, mystiske fyr bag musikken – Ridge – Sidney håb om, at hun nok skal komme igennem sin hjertesorg. I “Måske en dag” begynder Sidney at åbne sit hjerte op for idéen om, at hun måske en dag kan komme videre, mens hun begynder at skrive vidunderlig musik sammen med Ridge.

En af Hoovers efterhånden mange kærlighedshistorier – om den forbudte kærlighed, musik og hvad de to ting gør ved mennesker.

______________________________________________________________________

Jeg har efterhånden skammet mig rigeligt meget over, ikke at have læst en eneste Colleen Hoover bog. Vinterferien skulle derfor blive et vendepunkt, da jeg skulle en tur til en af de Kanariske øer i en uge! Selv er jeg meget vild med musik og havde glædet mig meget til at se, hvordan det ville kunne bindes sammen med temaer som bl.a. kærlighed.

Historien starter godt ud – der går nemlig ikke længe før Sydney bliver nødt til at flytte fra hendes utro kæreste, og over til Ridge. Med andre ord, blev jeg fanget lige med det samme. Og jeg synes faktisk aldrig den blev kedelig. Sydney (og Ridge) støder nemlig på en del problemer undervejs, og hver gang jeg åbnede bogen tænkte jeg “nu bliver det spændende at se hvad der nu kommer til at ske.” For jo, med kærlighedsbøger kan man meget ofte forudse hvad der kommer til at ske. Men ikke særligt meget med denne.

Sydney og Ridge er karakterer, der er umulige ikke at holde af. Især Ridge. Han har charme. Dog mærkede jeg aldrig helt hans kærlighed til Sydney. Jeg synes den kom lidt ud af det blå, og jeg synes ikke den blev opbygget så meget. Puf så var den der bare. Men derudover, er han bare så elskværdig. Jeg elsker hans forhold til musikken. Han har en del udfordringer i livet kan man sige. Men det stopper ham ikke for at kunne mærke og elske sin musik. Det er så smukt – hans tekster og den verden man kan fornemme han forsvinder ind i, er bare on point! Sydney er også bare godt skruet sammen, og jeg kunne spejle mig meget i hende. Når jeg læste fra hendes synspunkt, var jeg hendes synspunkt.

Colleen Hoover fletter de to store temaer – kærlighed og musik – vildt godt sammen. Det er især godt lavet med de sange, der er skrevet i bogen, og som man kan høre via. en QR- kode Der er en rød tråd gennem det hele, og Hoover skriver både letlæseligt, men smukt og ungdommeligt på samme tid. Pga. det flyver man bare i gennem det (hvis altså man ikke er på sådan en aktiv ferie som jeg var)

Men igen, det, der trækker ned for mig, ved den ellers så charmerende bog var, at jeg følte det hele gik lidt stærkt. Jeg synes bare, at det var som om, at de bare forelskede sig på nul komma dut.

Det skal dog ikke afholde mig fra at sige: Er du til kærlighed og musik (og bøger) – og alt det blandet sammen? Måske ikke… men læs den nu alligevel! 😉  Du vil kunne lide den, i et eller andet omfang – uden tvivl!

Skrevet af Kristine

IMG_0674

 

 

Skriv et svar

