“Det Uendelige Hav” af Rick Yancey

Titel: Det Uendelige Hav
Originaltitel: The Infinite Sea
Forfatter: Rick Yancey
Serie: Den 5. Bølge // The 5th Wave
Forlag: Gyldendal
Udgivelsesår: 2015 (org. 2014)
Antal sider: 333
Antal stjerner: 3,5/5

skc3a6rmbillede-2017-05-09-kl-10-31-01.png

Cassie Sullivan har overlevet fire bølger af ødelæggelse. Jorden er tæt på at være udryddet for mennesker, den 5. bølge ruller ind over kloden, og nu står Cassie og hendes venner overfor et valg: De kan blive, hvor de er og forsøge at klare sig igennem vinteren i håb om, at nogen kommer dem til undsætning. Eller de kan begive sig ud for at finde andre overlevende, inden fjenden kommer alt for tæt på. For en ting er sikkert: De Andre vil angribe igen.

Ingen kan forudsige, hvor langt De Andre vil gå for at udrydde menneskeheden. Ingen kan forudsige, om menneskene vil være i stand til at rejse sig og kæmpe i den ultimative krig mellem håb og håbløshed, kærlighed og had, liv og død.


Det er ved at være et long time no SEA siden jeg sidst har taget billeder, og ikke mindst læst denne bog. Okay, den var jeg nødt til at fyre af. Men trods det dårlige ordspil, så er det sandt. Jeg læste “Det Uendelige Hav” sidste sommer, men det betyder ikke, at den ikke stadig er klar i min hukommelse, og eftersom jeg lige har læst den sidste bog i serien (“Den Sidste Stjerne”) og gerne vil anmelde den her på bloggen, så tænkte jeg, det var bedst at denne anmeldelse lige kom op først. Bare sådan det hele er på plads, og der ikke er nogen huller i serien.

fullsizeoutput_3d0

Jeg kunne lide den. I elskede den ikke, men jeg kunne lide den. Jeg kunne lide karaktererne, der var de samme som i den første bog, plus nogle nye ansigter. Især karakteren Razor fandt jeg interessant, og hans måde at interagere med Ringer på, efter hun var blevet fanget. Dog forstod jeg ikke det skakspil de havde gang i – det var alt for komplekst for mig, men det er også det, som er så interessant ved serien; det er en stor mindfuck, og man skal altid forvente det uventede.

Rick Yancey tog bogen i en anden retning end jeg havde forventet, og det var personligt ikke det jeg selv havde tænkt at det skulle gå. Rick er fantastisk til at skrive, og skaber en illusion af forvirring så stærk, at det er umuligt at forudse hvad der vil ske. Dog var det til tider for forvirrende, og det gjorde det derfor svært at forstå hvad han mente. Det skete mange gange, at jeg troede at en karakter døde, men så næste gang vi så dem, var de i live – og det var ret så vildledende. Man kan sidde og læse historien, og så lige pludselig så siger den karakter, man troede var død, noget, og man er sådan: “gurl, did you rise from the dead, or somethin’?”

DSC_0024

Men det er også det eneste jeg kan komme i tanke om. Grunden til det alligevel blev 3,5 stjerner til bogen, var på grund af historien. Jeg kunne lide den, men den var meget… “meh”. Der skete ikke meget på de 300+ sider og tiden i bogen, bevægede sig ikke rigtigt. Meget stillestående. Og det er derfor den “kun” får 3,5 stjerner.

Bogen leder godt op til den sidste bog i serien, som jeg ikke kan vente med at anmelde! Sea you soon! … Okay, I’ll go home…

 

Skrevet af Josefine

 

One thought on ““Det Uendelige Hav” af Rick Yancey

Skriv et svar

