Hvordan stopper man med at købe bøger?!

Hej alle!

I snart et halvt år har jeg ikke købt en eneste bog! Du tænker sikkert whaaaat… men jeg kan fortælle dig, at det er 100% sandt!
Jeg følte nemlig, at jeg brugte alt for mange penge på dem og desuden ville der gå år før, at de ville blive læst når der bare kom flere og flere. Jeg er sikker på, at du nok har tænkt præcis det samme… men at du nok ikke helt kan lade være alligevel;)
Jeg vil derfor give nogle fif samt fortælle hvordan det er gået så godt med mit “book-buying-ban.”

Vær ikke for aktiv på bogfronten

Først og fremmest tænkte jeg over hvor mange af de bøger jeg havde på min reol jeg gerne ville læse. Der var en del. Jeg havde egentlig en følelse af, at jeg ikke havde behov for andre. Sådan vendte min tankegang sig pludseligt – jeg ønskede mig ikke engang bøger til jul!

Derudover er jeg begyndt på, at lade være med at tjekke Bookstagram hele tiden, gå forbi Bog&ide for at tjekke tilbud – og bare generelt lukket mig selv lidt ude af den verden med bøger – det har faktisk været dejligt. Ikke at tænke på at skulle få den nye af den og den forfatter, eller at ende op med bøger jeg ikke har interesse i, men købte fordi de var billige.
Så bare helt undgå alle de her fristelser for en stund. Jeg ved det måske lyder mærkeligt (og hårdt), men du vil mærke at den ene uge tager den anden og voila en måned er passeret. Det er dermed også derfor, at jeg har været så inaktiv det sidste stykke tid!

Spar op til noget

Næste skoleår skal jeg selv på efterskole. Jeg kan derfor ikke arbejde og tjene penge i et år, og den tanke skræmmer mig lidt. Jeg har derfor gået og sparet lidt op de sidste par måneder – hver gang jeg har skullet købe noget, har jeg haft en indre diskussion med mig om hvorvidt det var en god ide.
Det hjælper vildt meget! Man mærker virkelig, at man køber noget! Så find noget og spar op til, noget som du har ønsket dig længe!

Tænk over tiden

Når jeg tænker en uge frem – kan jeg ikke altid finde noget fritid hvor jeg har tid (og lyst) til at læse.  Tænk derfor fremad – hvor meget vil du læse i den kommende måned? F.eks er det eksamenstid lige nu – hvor dit fokus forhåbentlig ligger på det. Der bliver nok ikke forfærdeligt meget tid til at læse. Okay – kig nu på din bogreol og på alle dine ulæste bøger….Jep, jeg ved det!

Du skal derudover også tænke på læsetid som et frirum. Ikke tænk på det som den tid hvor du skal skynde dig at læse den bog, så du kan komme videre til den næste. Det er bare sådan generelt et fact.
Men altså du skal tænke på hver eneste bog som en god oplevelse – fokuser på den bog du læser og ikke alle andre. Ikke dem i boghandlerne, som du gerne vil læse i fremtiden.

Så genovervej hvor meget du har af tid. Ikke køb bøger hvis du ved du ikke har tid! Tænk på den bog du læser i øjebliket og se bort fra andet!


Egentlig så tror jeg ikke der er andet. Jeg har faktisk ikke tænkt så meget over hvordan jeg gjorde det her – jeg tænkte bare: nu gør vi det! Du har andet at fokusere på – kvalitet over kvansitet!
Og det er rigtigt. Jeg er virkelig blevet glad for de bøger jeg har og føler mig slet ikke presset til at læse bøger mere – for jeg har ikke en bunke af bøger, der ligger og venter på mig. Jeg skider forresten på mit Goodreads mål, men det er jo en anden historie 😉

Skrevet af Kristine

 

One thought on “Hvordan stopper man med at købe bøger?!

  1. Caroline siger:

    Jeg giver dig virkelig ret i tippet med ikke at bruge for meget tid på Bookstagram og andre steder, hvor de flotte, nye bøger, bliver vist frem på en måde, så man altså bare ikke kan lade være med at købe den! 😛 Men også Goodreads, må jeg holde mig liiiidt væk fra og bestemt ikke tjekke for tit 🙂

    Held og lykke med bogkøbs-stoppet!

    Like

Skriv et svar

