Alt eller Intet – filmanmeldelse

Amandla Stenberg som Madeline Whittier
Nick Robinson som Olly Bright

Forlag: Carlsen
Film premiere: 25. maj 2017
Antal tid: 1t 36 min.
Antal stjerner: 4,5/5

Alt eller Intet er en romantisk, ungdoms roman skrevet af Nicola Yoon i 2014. Den handler om den 18-årige Madeline Whittier, der ikke har været uden for sin egen dør i 17 år, på grund af en meget sjælden sygdom. Hun bor sammen med sin mor og sygeplejersken, Carla, som også er de eneste mennesker hun interagerer med. En dag flytter der en ny familie ind i nabohuset. En af de nye beboer er Olly: en sortklædt fyr, der med det samme fanger Madelines opmærksomhed. Og med ét er alt forandret.

Alt eller intet er først og fremmest en rigtig sød teenage film, som rammer en lige i hjertet. Filmen er en (næsten) tro bearbejdelse af bogen med samme navn, som vi faktisk tidligere har anmeldt her på bloggen, så hvis du skulle have lyst til at læse den, så kan du klikke HER. Som sagt holder filmen sig rigtigt tæt til bogen som den er baseret på, hvilket gør oplevelsen så meget bedre, da man oftere og oftere ser film, der ikke afspejler bogens fulde potientiale *host* ALLEGIANT *host*. MEN det er ikke tilfældet her! Ved at se filmen har du basically læst bogen, haha!

Som alle andre film adaptationer er der ændringer fra bogen til det færdige manuskript. En af disse ændringer er at Carlas datter Rosa, spiller en væsentlig større rolle i filmen end hun gør i bogen. I filmen optræder hun som en af Maddys tætte veninder, men i bogen hører man nærmest ikke om hende. Dette gjorde dog ikke så meget, da dette styrkede vores forestilling om at Maddy er en teenage pige, og med en veninde ved hendes side.

Dog optræder der visse klicheer. Ligesom så mange andre kærlighedsfilm vil vores hovedrolle satse alt for kærligheden, og dette er også hvad Madeline gør i denne film. Hun satser hele sit liv og alt det hun kender, bare for en tur til Hawaii med Olly, og også her optræder en ny cliché: en rejse, da en er syg. Dette er set både i “En flænge i himlen” hvor de tager til Amsterdam, og i “En, to, tre, nu!” hvor de rejser Gran Canaria. Hun kunne i princippet bare have undersøgt den by hun er vokset op i, men aldrig har set, but NOPE – gotta go to Hawaii! Andre klicheer optræder også – som fyrværkeriet da de kysser, eller de billeder han hænger op på hendes vindue – men disse var de mest iøjenfaldende.

Alt i alt kunne vi rigtig godt lide “Alt eller Intet” som film. Den er perfekt til sommeren og er film der viser at alt du drømmer om, kan blive til virkelighed. Den er en værdig modstander til de andre ungdomsfilm der er derude, og giver især “En flænge i himlen” og “If I Stay” hård konkurrence – men på den gode måde.

Tusind tak til Carlsen for at have givet os muligheden, for at komme i biografen og se denne mega søde sommer film!

Skrevet af Kristine & Josefine

Skriv et svar