“Døde piger lyver ikke” af Jay Asher

Titel: Døde piger lyver ikke
Originaltitel: Thirteen Reasons Why
Forfatter: Jay Asher
Serie: Stand alone
Forlag: Politikens Forlag
Udgivelsesår: 2007
Antal sider: 317
Antal stjerner: 3,7/5

DSC_0089

Den kun 16-årige Hannah Baker har taget den ultimative beslutning at ende sit eget liv, og nu står venner og familie knuste tilbage. Clay er en af dem, der pludselig har mistet en, han havde kær, og da han efter 2 uger modtager en pakke med i alt 7 bånd med 13 sider, så begynder tingene at stå mere og mere klart for ham. De 7 bånd fortæller i alt 13 grunde til hvorfor Hannah begik selvmord, og det viser sig at mange personer er involverede og må tage deres del af ansvaret.


Jeg var rigtig begejstret over denne bog, da jeg begyndte at læse den meget kort efter jeg havde set seriens første sæson færdig på Netflix. Og allerede fra første side blev jeg overrasket over, hvor anderledes den egentlig er fra serien, men også hvor anderledes den var, fra hvordan jeg tænkt den til at være. Der er mange forskelligheder fra bogen til serien, og set fra en, der først så serien, synes jeg (desværre) mindre om bogen end først håbet. Dette betyder dog ikke, at den var dårlig – tværtimod.

Bogen tager udgangspunkt i Clay Jensens synsvinkel, og vi følger hans tanker, mens han lytter til de her 7 bånd, han har modtaget i posten. Der er flashbacks til de historier, som Hannah snakker om på båndene, og på den måde, bliver de andre karakterer flettet ind i historien. Der er ikke så meget dybde til de her side karakterer, som man måske ville have ønsket, da det kun er Hannahs side af historien vi får, og ikke de andres. Vi er dermed nødt til at tro på hende, og kan hverken få af- eller bekræftet om det hun snakker om, rent faktisk er sket. Dette var noget jeg meget glad for ved serien; at der var flere aspekter til samme historie.

Som hovedperson var Clay meget passiv, synes jeg. Han reagerede selvfølgelig på det han hørte på en naturlig måde, han besøgte stederne i byen, som Hannah snakkede om på båndene, og spekulerede en hel del, men han var ikke mindeværdig overhovedet. Dette kan også have noget at gøre med, at det er Hannahs historie, der skal frem og ikke hans. Han var med til at bringe historien videre, og det var nok også det Jay Asher brugte ham til, men jeg ville have elsket at han havde bare en smule mere kant.

Hannah var for mig, utrolig irriterende – og en kæmpe drama queen (ja, mere end i serien). Nogle af de begivenheder der skete for hende, var slet ikke noget, man burde begå selvmord for efter min mening. Ja, hun blev mobbet, og der skete en masse forfærdelige ting for hende, men det er hvad psykologer er til for. Men hendes historie er stadig utrolig stærk, og fantastisk fremført af forfatteren, og det er dermed med til at hive bogen op over 3,5/5 stjerner.

Budskabet i bogen var meget klart og tydeligt “pas på hvordan du behandler en person. En enkelt handling kan ændre deres liv.”. Det er meget stærkt og vigtigt budskab, og jeg synes også at Jay Asher formår at få det frem. Layoutet i bogen er super fedt, med hvert kapitel værende en side af et bånd – ligesom episoderne er i serien.

Jeg kunne klart bedst lide serien, da der var mere dybde og kød på historien og karaktererne, end der var i bogen. Men taget i betragtning at det er en 300 siders bog, så får Jay Asher virkelig skabt en fantastisk historie, der ikke på noget tidspunkt er kedeligt, eller for upspeedet. Om du læser bogen eller ser serien først, vil jeg tro er lige meget, da det er to vidt forskellige historier, der bare har taget udgangspunkt det samme sted.

 

*Tak til Politikens Forlag for at have tilsendt mig denne bog til anmeldelse

Køb bogen her: https://www.saxo.com/dk/doede-piger-lyver-ikke *

 

Skrevet af Josefine

Skriv et svar

