“Ravnenes hvisken 2” af Malene Sølvsten

IMG_5497IMG_5496Titel: Ravnenes hvisken 2
Forfatter: Malene Sølvsten
Serie: Ravnenes hvisken
Forlag: Carlsen
Udgivelsesår: 2017
Antal sider: 622
Antal stjerner: 6/5

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Tre vil dø. To vil hun svigte. En må hun slå ihjel.

Hvor langt vil hun gå for at standse Ragnarok?

En gammel ven opsøger Anne, dødeligt såret, og når kun lige at fortælle hende, at hendes søster er taget til fange.

For at befri sin søster må Anne selv risikere livet og krydse over til en verden, hun aldrig har set. Ukendte farer lurer, og imens bliver hun plaget af synet af sit eget mord. Men hvorfor bliver hun ved med at se det? De fik jo afværget det i tide. Eller gjorde de?

Hele sit liv er Anne blevet forladt. Nu indser hun, at for at redde sin søster må hun selv svigte dem, hun elsker. Men kan hun gøre det?

 


 

At påstå, at jeg blev blæst bagover af Ravnenes hvisken (1) er faktisk at underdrive. Den bog var bare virkelig noget jeg følte vi manglede: at blande fantasy sammen med nordisk mythologi, spænding og mystik var for mig en vildt god blandning, og jeg elskede hvert sekund, jeg fik lov til at bruge i den ellers ret store bog! Derfor har jeg slet ikke kunnet vente på 2’eren, og da den landede i min postkasse, gik jeg straks i gang.

Ravnenes hvisken 2 er en del anderledes end første bog. Næsten helt fra starten af befinder vi os i den anden verden “Hraf…” hov undskyld “Freiheim.”  😉
Så til forskel for første bog, der opbygger en stemningen via. Annes uvidenhed omkring det hele, det at der er et andet ukendt univers, og det at der en morder på fri fod – så er vi i 2’eren efter et par sider orienteret om hvad det hele handler om og hvad, der skal ske – og den mystiske stemning opnåes på en anderledes måde.

Og så går det ellers stærkt derfra. Her mener jeg både Annes historie og siderne i bogen.
Undervejs møder man masser af nye karakterer, steder osv. og man skal holde tungen lige i munden for at kunne huske det hele – heldigvis er der et smukt kort i bogen, der gør det meget mere overskueligt! – Og persongalleriet er fortsat helt unikt. Man kan skelne dem fra hinanden, fordi de på hver sin måde er speciel. (Det tror jeg også, at Anne synes for gud hvor hun mange lovers haha! ❤ )
Det er vildt fedt, at Malene helt fra start af fyrer op for en masse action fordi en 600-siders bog godt kan virke meget langtrukken, hvis det skal tage en krig, at få den rigtig startet.

Engang imellem følte jeg dog, at de ting Anne og CO. mødte undervejs var sådan lidt “nå… var det egentlig nødvendigt?” – men efter lidt tid opdagede jeg, at det var det. Man bliver helt forbavset over hvor meget hver eneste lille ting betyder, og hvordan det er flettet ind i et større spil, hvor både den nordiske mytologi og vølvens spådom spiller en rolle.

Desuden ELSKER jeg Malenes sprog. Vi befinder os i en helt ny verden, men med Malenes levende skrivestil, kan man nemt se det hele for sig. For det er jo ikke nogen nem opgave at skulle opbygge en verden – og jeg har læst en del fantasy hvor det ikke helt funker. Men bare rolig venner, det gør det i Ravnenes hvisken 😉

Så skal jeg anbefale en fantasy-serie? Så skulle det være Ravnenes hvisken – lige gyldigt hvem, der spørger! Og derfor giver jeg bogen 6/5 😉
Jeg glæder mig vildt meget til næste bind!

Skrevet af Kristine

One thought on ““Ravnenes hvisken 2” af Malene Sølvsten

Skriv et svar

