“Udvælgelsen” af Kiera Cass

Denne anmeldelse kan indeholde  minimale spoilers, der ikke har nogen synderlig effekt på historien, men nu er du advaret.

Titel: The Selection – Udvælgelsen
Originaltitel: The Selection
Serie: The Selection
Nummer i serie: #1
Forfatter: Kiera Cass
Forlag: Tellerup
Sprog: Dansk
Udgivelses år: 2014
Antal sider: 431
Antal stjerner: 6/5

IMG_0761

Tak til Kristine for at tage billeder for mig, da jeg er stuck in Italy uden at have bogen med, haha!

America Singer er en af de 35 Udvalgte. Det burde være en god nyhed. Udvælgelsen åbner døre op til en bedre verden, men America mener allerede at hun har styr på sin fremtid. Sammen med de 34 andre tilfældigt udtrukne piger inviteres America til at deltage i Udvælgelsen, hvor Illéas kronprins for åbent kamera, vil vælge sin brud blandt kandidaterne.

Americas familie tilhører underklassen og lever på sultegrænsen, så America har intet andet valg end at acceptere invitationen selvom hun har en hemmelig kæreste. Snart befinder hun sig i et komplet fremmed og dekadent miljø, der er langt mere tillokkende end den unge pige kunne have forestillet sig. 


Jeg tror aldrig jeg har forelsket mig i en bog så hurtigt, som jeg gjorde med denne – hint til stjernegiveningen. Fordi hold da op! 

For det første elskede jeg konceptet med bogen, som minder utrolig meget om der amerikanske reality show “The Bachelor” – det har jeg dog ikke set, kun læst om. Det virkede så ægte, og man kan virkelig mærke, hvordan forfatteren har sat sig ind i sit eget spil og handlings forløb. Skrivestilen var mega nem at læse, bogstaverne var store, så der stod meget lidt på siderne, hvilket gjorde man rigtig let og hurtigt kommer igennem bogen. Det var også denne historie, der fik mig ud af min semi-bookslumb, som har været over mig, siden november sidste år. Jeg fik nemlig læst både 1’eren OG 2’eren på 6 dage (GO MIG! haha.) og jeg kan slet ikke vente med at få 3’eren i hænderne! Man føler lidt man bare sidder og ser et realityprogram, når man læser den, fordi konceptet er så gennemført, at man selv føler man bor i Illéa og ser med.

Vi følger som sagt America, der er Femmer i et samfund delt op i otte kaster, med Ettere værende de kongelige, og Ottere landets hjemløse, sultne udskud. Som Femmer lever America som en af de bedre stillede af de lavere klasser, men med sulten som en daglig trussel. Dog er hun så generøs at hun gemmer noget af den allerede ikke-eksisterende mad, til hendes kæreste, Aspen (Sekser). Da man først møder ham, er det i et træhus midt om natten, hvor han og America ikke laver andet end at tale om deres fremtidige ægteskab og så en masse kysseri. Lige fra starten af, brød jeg mig ikke synderligt om Aspen. For mig er han meget selvcentreret og tænker kun på hvad der er bedst for ham, også når han prøver at få America til at gøre det, der er bedst for hende – der vil altid være noget af det, der sker for America, der kan gavne ham. Som da hun bliver udtrukket. Hun vil få penge, som hun så kan give nogle af til ham. Da America så bliver udtrukket (big surprise), tænkte jeg bare “byyye Aspen 👋🏼” – især da han slog op med hende, like GTFO. Deres forhold føltes bare… like, no. stop that.

IMG_0763

Dette leder os frem til den næste fyr, der kommer ind i billedet: prins Maxon. For det er jo ham, som de 35 piger kæmper om at blive brud til, and let me tell you; I’d wanna be one of those girls… SO BAD! For ja, jeg fandt mig en ny bae, hvilket jo selvfølgelig har utrolig meget med stjernegiveningen at gøre. Fordi EH MA GAWD, Maxon is everything. Han er virkelig alt, jeg ville ønske mig fra en mandlig karakter – og bare generelt fra en fyr i virkeligheden. Han virker så ægte, vil bare gøre det der er bedst for alle, og når han er omkring America, får jeg bare lyst til at kramme ham. Han er så sød! 

Hovedpersonen America, derimod, kunne godt være en anelse basic, for en historie som denne. Hun skiller sig ud fra mængden på alle mulige måder: hun er den eneste med rødt hår, hun er én ud af tre Femmere, men de andre Femmere bliver slet ikke snakket med af nogle karakterer, som vi hører om, og det virker dermed som om hun er den eneste Femmer. Hun gider ikke være på slottet, gider ikke kæmpe for Maxon, for selvom Aspen smed hende ud som det daggamle brød – han sikkert havde spist alligevel – så tænker hun stadig på ham, og den fremtid de kan få. Like, stop. Deres forhold – Maxon og Americas – er en helt anden historie, for ejjj, stoooop!

Skærmbillede 2017-07-11 kl. 14.04.50.png

okay, lige det ene her, har jeg selv taget 😉

Det er SÅ akavet til at starte med og mega cringe på alle levels, men de formår alligevel at vende det rundt, sådan det bliver mega goals – når vi selvfølgelig ser bort fra hele Aspen-situationen… Yikes! 

Med det sagt, så er det virkelig en god bog, selvom jeg måske ikke har formået at vise det med denne anmeldelse. Der er så mange gode ting ved den, og man kan slet ikke slippe den, når først man er gået igang med at læse, hvilket er en af de ting, jeg altid søger i en bog. Det er selvfølgelig også med til at trække bogen op – det er ikke kun Maxon, okay? – og blandet sammen med altid jaw-dropping samtaler, scener og udfordringer i Udvælgelsen, så er det virkelig en historie jeg ikke kan slippe.

Selv flere dage efter jeg har læst de her to bøger, går jeg og tænker på den/dem, karakterne og hvad der mon kommer til at ske viderehen. Især Maxon fylder mit hoved til det rammer grænsen for mærkeligt – who am I kidding, den grænse er for længst overskreddet. Han er bedre end Étienne! ÉTIENNE SCT. CLAIR, for pokker! Så har man ramt barren, og den er pænt høj. Så man kan vidst godt sige at “The Selection” er på vej til at blive min nye yndlingsserie, og 1’eren er klart min favorit!

Skrevet af Josefine

 

One thought on ““Udvælgelsen” af Kiera Cass

  1. Melani siger:

    Der jeg læste serien blev jeg også helt opslugt 😀 At få fingerene i den næste bog kunne ikke gå hurtigt nok! 😀 Så spændende 😀 Dog har jeg ikke læst “The Heir” endnu eller mange af de andre små side – historier som denne serie har, jeg elsker de tre bøger som jeg først troede ville være serien i sig selv men den 4 bog har så dårlige anmeldelser at jeg trækker det i langdrag for ikke at spolere de 3 fantastiske bøger som jeg elskede så meget 😀

    Liked by 1 person

Skriv et svar

