“Simon vs verdens forventninger” af Becky Albertalli

Titel: Simon vs verdens forventninger
Originaltitel: Simon vs the homo sapiens agenda
Forfatter: Becky Albertalli
Serie: Stand alone
Forlag: Høst og Søn
Sprog: Dansk (org. engelsk)
Udgivelsesår: 2016
Antal sider: 249
Antal stjerner: 5/5

fullsizeoutput_436.jpeg

17-årige Simon er ikke helt parat til at springe ud som bøsse, da en af hans emails til hans chrush falder i de forkerte hænder, og han risikerer, at bolden ikke længere er på hans banehalvdel: Enten hjælper han Martin, klassens klovn, med at få en date, eller også vil Martin afsløre ham.


Dette er sådan en sød bog, og jeg kan simpelthen ikke forstå, at jeg ikke har læst den noget før! Jeg har tidligere sat den på en månedlig TBR, men er bare aldrig kommet til den, og da jeg lige stod og manglede en quick-read, fangede den røde bogryg mit øje og det blev den. Min interesse for denne bog blev så yderligere vækket, da jeg så, at den ville blive til en film (udkommer foråret 2018) og ville have min bae Nick Robinson i hovedrollen som Simon. Og med Katherine Langford i rollen som Leah – Simons bedste ven – kan det ikke gå helt galt. Jeg er så uendelig glad for, at jeg fik den læst, for gud, hvor er den god!

Jeg kunne rigtig godt lide skrivestilen, der var meget vittig og let, og sproget var virkelig med til at gøre læseoplevelsen så meget bedre. Der optræder utrolig meget humor i bogen, og flere steder fik mig faktisk til at grine højlydt, hvilket jeg elskede. Handlingen var meget let at sætte sig ind i, og jeg følte mig utrolig afslappet mens jeg læste bogen – passede perfekt til en eftermiddag i hængekøjen, hvor jeg læste det meste af bogen.

IMG_2064

Simon er sådan en sød karakter. Meget uskyldig og venlig, og jeg elskede at være inde i hans hoved igennem bogen. Simon skriver med den her fyr fra hans skole gennem emails. Han kender ikke denne fyrs identitet, da han går under dæknavnet Blue. En dag glemmer han så at logge ud fra en af skolens computere og fyren, Martin, finder emailsene og truer med at lægge dem ud på skolens sladder tumblr side, hvis Simon ikke hjælper ham med at få en date med den dejlige Abby.

Simon har også to andre venner Leah og Nick, som begge bidrager med deres meget forskellige personligheder, til et helt igennem gennemført cast (selvfølgelig også sammen med Abby). Alle er ligesom repræsenteret i denne historie, hvilket jeg mener er så utrolig vigtigt i en tid som denne, hvor flere og flere unge kæmper med at finde ud af, helt præcist hvem de er.

Bogens happy ending var så perfekt og jeg kunne ikke have ønsket en bedre slutning. Den er en quick-read og man bliver opslugt fra første linje med historiens elskelige karaktere, handlig og med et fantastisk budskab. Så selvfølgelig får den 5/5 stjerner!

 

Skrevet af Josefine

 

Skriv et svar

