“Sådan blev jeg Rasmus Brohave” af Rasmus Brohave

fullsizeoutput_2bd1.jpeg

Titel: Sådan blev jeg Rasmus Brohave
Forfatter: Rasmus Brohave
Forlag: Carlsen
Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2017 (udkommer 18. marts)
Antal sider: 211
Antal stjerner: 4,5/5

Den 10. juli 2012 uploader en dengang 14-årig Rasmus Brohave sin første video til YouTube. 4 år senere bliver han kåret til Årets YouTuber 2016 med 1,4 milion ved Guldtuben. Her er bogen, der giver dig historien om Rasmus Brohave, hans karriere fra start til nu, og selvfølgelig YouTube, dets mange fordele og – af og til – ulemper.

Set udefra er Rasmus Brohave en af Danmarks største YouTubere og mest indflydelsesrige teenagere. Men han er – som han selv siger – “bare en dreng fra Svendborg, der hostede grøn ingefærshot ned ad trøjen i morges.” og dette fortæller han også om i hans nyudkomne bog. (Ikke om ham, der spilder ingefær udover ham selv, men hans liv i Svendborg). Alt der er at vide om Youtube – lige fra grej til det reelle website – til historier og søde billeder fra barndommen er noget der pryder siderne i bogen. Én historie, der især gjorde indtryk på mig, var om hans ekstreme eksem, som har påvirket ham i store dele af hans liv. Dette er også noget han har snakket om i en video, som også har inspireret mig meget. Jeg er nemlig selv vokset op med eksem, dog ikke i så farlig en grad som Rasmus’ var. Det har bla. gjort mig meget usikker omkring min hud, især da jeg var yngre, men det at høre om det fra en, der har gået igennem noget lignende, og som har accepteret det, har virkelig hjulpet mig til også at acceptere, at det her er min hud og bare er en del af mig. Og dette er også en del af bogens budskab, som er, at du skal være den bedste version af dig selv, og ikke lad nogen eller noget stå i vejen, for det du vil.

Bogen er skrevet i en biografi-agtig stil, som passede rigtig godt med indholdet. Det var meget inspirerende, for en lille YouTuber som mig selv, at læse bogen og få så mange fede tips og tricks til, hvordan man kan blive en bedre YouTuber, i et af bogens kapitler. Jeg har lært så meget fra det, og jeg kan ikke vente med at føre det ud i livet, og se hvad det fører til.

FullSizeRender

Sproget er utrolig let læseligt, med korte sætninger og sms-beskeder, instagram captions og citater, der sammen med de mange billeder, gør at man aldrig keder sig og et nyt sted at kigge hen. Bogen rækker ud til alle, både superfans, forældre og de nysgerrige på YouTube, men i store træk mindre børn, og det var det jeg oplevede i sproget, da det var så let læselig. Man kan på samme tid også godt høre, at det er Rasmus, der har skrevet den, da man kan mærke fynboens sjæl i hvert ord, billede og designmæssig beslutning.

Man fik en super godt indblik i hvordan livet som YouTuber er, både med dets op og nedture. Dette kunne især ses i den “sektion” hvor man følger Rasmus’ dag den 23. og 24. september (dagen før/dagen for Guldtuben ‘16) hvor man klokkeslæt for klokkeslæt følger med i hver ting der sker i og omkring Rasmus, hvilket jeg synes var meget unikt og spændende at følge med i. Dog blev det meget ensformigt efter at have læst 51 sider med samme mening, ens layout og lignende oplysninger. Der var nogle klokkeslæt jeg ville have taget ud, som eks. de tre gange man får at vide at Casper (Spørg Casper) er forsinket. Det virkede lidt ubetydeligt for bogen, men hvis man sætter sig i Rasmus’ sted i øjeblikket, var det sikkert viiildt stressende.

Han belyser også forskellen mellem flow-tv og YouTube i et interview med Jacob Riising, jeg i første omgang ikke forstod, hvorfor var der. Men efter at have læst det og tænkt videre over det, kan jeg egentlig godt forstå, hvorfor det er blevet taget med. Det er for at vise både fans, men helt klart også forældre, hvilket slags medie YouTube er, dets mange muligheder, forskellen fra TV mediet som vi kender, og også fremtiden for brugere af websitet. Det var super fedt at få to vinkler på emnet, både set fra YouTuber og tv-vært synsvinklerne, men også set fra en ung bruger, og en forældre der ser sit barn bruge det.

DSC_0853DSC_0846

Rasmus har fået skabt en fantastisk bog, som jeg er helt sikker på nok skal blive en succes, og fans rundt omkring i Danmark vil elske at kunne komme tættere på deres store idol. Men den kan overordnet set læses af alle. Selv er jeg ikke en superfan af Rasmus, men jeg har stor respekt for hans arbejde, og jeg synes han virker som en super cool fyr, og det bekræfter hans bog også. Så hvis du er en fan, en creator, en forældre til en YouTube fan og godt kunne bruge lidt indsigt i, hvad det egentlig er, dit barn sidder og ser, så grib lige en kopi i bogen!


Mange tak til Carlsen for have tilsendt mig bogen som et anmelder eksemplar!
Køb og se mere om bogen HER

Se flere billeder på min Instagram: https://www.instagram.com/blossomingreading/
Følg Carlsen
Facebook: https://www.facebook.com/booksterdk/?fref=ts
Instagram: https://www.instagram.com/booksterdk/
Hjemmeside: http://www.carlsen.dk/

Følg Rasmus
YouTube: https://www.youtube.com/user/RasmusBrohave
Instagram: https://www.instagram.com/rasmusbrohave/
Twitter: https://twitter.com/RasmusBrohave

Skrevet af Josefine

Skriv en kommentar